Home Hírek Jogsértő volt a kormánypárti sajtóbirodalom összeolvadása

Jogsértő volt a kormánypárti sajtóbirodalom összeolvadása

221

A Fővárosi Törvényszék határozata szerint jogsértően hagyta jóvá a Gazdasági Versenyhivatal a kormánypárti sajtóbirodalom összeolvadását, amivel 476 médiatermék került a Közép-európai Sajtó és Média Alapítvány (KESMA) tulajdonába.

A KESMA-ba olyan médiumok olvadtak be nemrég, mint a teljes megyei lappiac, a Hír TV, az Origo.hu kiadóvállalata, a Magyar Nemzet, a Bors, a Lokál, a Figyelő, vagy a Ripost. 

Pár éve az összefonódás jogszerűségének tisztázására a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) vizsgálatot indított, amelyet a kormány 2018. december 5-én azzal a rendelettel kerülte ki, amelyben nemzetstratégiai jelentőségűnek minősítették az üzletet, így lehetetlenné téve a versenyjogi vizsgálatot, a GVH saját hatáskör hiánya miatt lezárta az eljárást.

A TASZ kezdeményezésére és jogi segítségével a Szabad Pécs pert indított az ügyben, mivel szerintük jelentős hátrányba kerültek a helyi hirdetési piacon a KESMA-val szemben, ezért azt kérték, hogy a bíróság semmisítse meg a GVH döntését és kötelezzék a versenyhivatali eljárás lefolytatására a szervezetet.

A versenyjogi vizsgálat során a GVH azt ellenőrzi, hogy a cégek összeolvadása veszélyezteti-e a szabad piaci versenyt, egy nagy konglomerátum létrejötte jár-e versenytorzító hatással. A TASZ azzal érvelt, hogy a médiapiacon kialakuló koncentráció pedig nem csak a szabad versenyt, de a szabad tájékoztatást és információszerzést, a sajtószabadságot is aláássa. Ráadásul a KESMA esetében a versenyjogi és a médiapiaci vizsgálat is elmaradt.

Ezt követően a GVH hatósági bizonyítványt adott ki, amivel igazolta, hogy a KESMA tulajdonszerzése nem veszélyezteti a szabad piaci versenyt és jóváhagyta az összefonódást. 

Erre a bíróság most kimondta, hogy a GVH ezt jogsértő módon tette, ugyanis semmilyen érdemi vizsgálatot nem folytatott.

Mindössze saját hatáskörének hiányát állapította meg, és még az összefonódást nemzetstratégiai jelentőségűvé nyilvánító kormányrendeletet sem említette, ehelyett egy olyan jogszabályi rendelkezésekre hivatkozva szüntette meg az eljárását, amelyet nem lehet erre az ügyre alkalmazni. Arra is felhívta a figyelmet a törvényszék, hogy ha a GVH azzal érvel, hogy nincs hatásköre eljárni, akkor hatósági bizonyítvány kiadására sem jogosult. 

Most a Fővárosi Törvényszék a döntésével megsemmisítette az egyik jogi feltételét annak, hogy a KESMA tulajdonszerzését a bíróságon bejegyezhessék.

Mivel a KESMA a számára „felajánlott” lapkiadó és médiaszolgáltató cégek tulajdonosává válásához, szükség volt a GVH által kiállított hatósági bizonyítványra. Ugyanilyen bizonyítvány tette lehetővé azt is, hogy a KESMA 2019 szeptemberében 11 cégét olvasztotta be a szintén tulajdonában lévő Mediaworks Zrt-be. A hatósági bizonyítvány bíróság általi megsemmisítése azt jelenti, hogy ezen ügyletek végrehajtásának jogszerűsége is kérdéses.

A döntés ellen nem lehet fellebbezni, a GVH felülvizsgálati kérelemmel fordulhat a Kúriához vagy eleget tehet a törvényszék döntésének.

Később reagált a GVH és a kormány is:

A GVH közleménye szerint a Fővárosi Törvényszék csupán arra kötelezte őket, hogy a döntést a korábbitól eltérő formában hozza meg, egy új eljárás lefolytatását követően. Mindemellett azt hangsúlyozták, hogy a Fővárosi Törvényszék decemberi határozata megerősítette, hogy a versenyhivatalnak nem volt hatásköre a KESMA-fúzió versenyjogi szempontú vizsgálatára.

A Kormányzati Tájékoztatási Központ azt írta, hogy:

„A Közép-Európai Sajtó- és Médiaalapítvány ügyében hozott versenyhivatali határozatnál a  bíróság részéről a kormány döntésével kapcsolatban semmilyen kifogás nem merült fel. A bíróság azt állapította meg, hogy a GVH által kiállított hatósági bizonyítvány volt  formailag hibás.  A GVH a Fővárosi Törvényszék döntése nyomán orvosolta a formai hibát, és új határozatot hozott. A bírósági döntésnek megfelelő új határozatot a GVH már kiadta, így az ügy jogilag rendezett.”

forrás: 444.hu, Szabad Pécs
kiemelt kép: internet

Hozzászólás